این سوال بر بسیاری از زبانها جاریست که: «چگونه می
توان در نماز حضور قلب داشت؟». پاسخ همانست که در بالا آمد، یعنی: بیرون راندن
غاصبان از «خانه ي دل» و اغیار از «حرم یار» و این امر میسر نیست مگر آنکه خود را
به آداب شرعیه مؤدب و به اخلاق الهی متخلق و به احکام اسلامی متعبد کنیم.
در اینجا، مختصراً به ذکر چند نکته، که مفید این
معنا است، اکتفا می کنیم:
1– به نوافل[1]، که تنها وسیله جبران عدم حضور قلب
است، مقید باشیم و در صورت ترک، قضاء کنیم.
2– نماز را سروقت و با تدبر و تأمل در معنی و در
صورت امکان، با توجه به حکمت و اسرار آن اقامه کنیم.
3– تا حد امکان نماز را به جماعت بپا داریم
حضور در نماز باعث نزول رحمت خداوند تعالی می شود و
اگر آداب حضور حفظ شود، چنان است که گوئی انسان دائم در نماز است و حاضر در محضر
خداوند تبارک و تعالی. چنانکه رهبر انقلاب، استاد عظیم الشأن ما، می فرمایند:
«عزیزان من خود را همیشه، در محضر خدای تعالی ببینید».
پي نوشت ها:
[1]. مساله 764– نمازهای مستحبی زیاد است، و آنها را
نافله گویند. و بین نمازهای مستحبی، بخواندن نافله های شبانه روز (رواتب) بیشتر
سفارش شده است و آنها در غیر روز جمعه سی و چهار رکعتند که هشت رکعت آن نافله ي
ظهر و هشت رکعت نافله ي عصر و چهار رکعت نافله ي مغرب و دو رکعت نافله ي عشا و
یازده رکعت نافله ي شب و دو رکعت نافله ي صبح است و... (رساله ي حضرت امام خمینی
چاپ جامعه مدرسین)